Sanjska potovanja in počitnice 2019/2020

106 www.kompas.si LETALSKI PREVOZI Z vsemi storitvami so letalski prevozi v celoti v pri- stojnosti prevoznikov. Letalski prevoznik lahko spre- meni ceno in čas prevozov, letaliških in varnostnih pristojbin in dodatka na gorivo brez predhodnih obvestil. Enako lahko spremeni pogoje dovoljene prtljage, tako ročne kot oddane in postopek kon- trole potnikov in prtljage. Zato v teh primerih vedno veljajo splošni pogoji letalskega prevoznika. Pridržu- jemo si pravico do spremembe datuma in kraja od- hoda in vrnitve, če nam letalski prevoznik ne potrdi zahtevanega voznega reda. Vsebinsko program os- taja nespremenjen, prilagojen letalskemu prevozu. Če ne bo možnosti realizacije letalskega prevoza iz načrtovanega letališča, bo let s katerega izmed oko- liških letališč. V tem primeru bo potrebno doplačilo razlike plačila za prevoz na letališče. V primeru, da je organizirani odhod z drugih bližnjih letališč (ne z letališča Jožeta Pučnika) že vnaprej načrtovan, je do tja organiziran prevoz, kot je navedeno pri posame- znih programih. ZAMUDE PREVOZNIKOV Skupna pravila glede odškodnine in pomoči potni- kom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali ve- like zamude letov ureja UREDBA (ES) št. 261/2004 EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA z dne 11. februarja 2004, in je dostopna https://eur-lex. europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=CE- LEX:32002R0889&from=SL. Potnik mora sam v svojem imenu vložiti zahtevek za odškodnino ne- posredno na letalskega prevoznika (ne glede na to, če je potoval v organizirani skupini z agencijo), v kolikor meni, da je upravičen do odškodnine zaradi zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov, opredeljene v uredbi ES 261/2004. AVTOBUSNI PREVOZI Na vseh naših potovanjih zagotavljamo prevoze z zanesljivimi turističnimi klimatiziranimi avtobu- si. Upoštevati je potrebno, da pri celodnevni vožnji noben avtobus ni dovolj udoben, zato se potovanja, kjer je več vožnje z avtobusom, prilagojena tako, da je več postankov in možnosti “pretegniti noge”. PRTLJAGA Na splošno: potujte s čim manj prtljage in ta naj bo trpežna. Vsak potnik bi moral biti sposoben rokovati s svojo prtljago, ker jo je treba dvigniti in prenašati, saj ni povsod vozičkov in postreščkov oz. nosačev. Točna določila o prtljagi ima vsak prevoznik oz. izva- jalec. Večina letalskih prevoznikov dovoljuje v eko- nomskem razredu do 20 kg prtljage brez DOPLAČI- LA ter ročno prtljago. Višek prtljage se plačuje od 40 USD/kg. Na avtobusih in večjih ladjah je povprečje en kovček na potnika; na safarijih 1 manjši kos meh- ke prtljage, podobno v čolnih in barkah. Ročna prtljaga: obilne ročne prtljage ne dovolijo na letalo (običajna predpisana velikost je npr. 55x30x20 cm in teža pribl. 5–7 kg, suknjič/plašč ter majhna ročna torbica) za medcelinske lete. Svetujemo, da vsebuje: dokumente, osnovna zdravila, kozmeti- ko, prvo preobleko oz. vse kar rabite vsaj za en dan bivanja, če bi ostali brez prtljage, kakor tudi foto- aparate, kamere itd. zaradi carine in uporabnosti. Zaradi strogih kontrol in posebnih predpisov zdru- ženja letalskih prevoznikov o ročni prtljagi (prepo- ved kakršnih koli ostrih ali koničastih predmetov, omejitev vnosa tekočin, krem in emulzij, pakiramo v zatesnjenih prozornih plastičnih vrečkah itn.) in carinski ter osebni kontroli na letališčih, boste z Ob- vestilom pred potovanjem prejeli dodatna navodila, glede na takrat veljavne predpise. IZGUBA ALI POŠKODBA PRTLJAGE Letalski prevozi: ob oddaji prtljage dobite kot potr- dilo “baggage check” (praviloma listek pripnejo na letalsko vozovnico; ta listek je del nalepke, ki jo da uslužbenec na vašo prtljago – preverite, da je ozna- ka na vaši prtljagi za letališče, do katerega potujete). V primeru poškodbe ali izgube prtljage je to doku- ment o vaši prtljagi, odgovoren zanjo pa dotični le- talski prevoznik. Zaradi varnosti v letalskem prometu gre vsa prtljaga skozi rentgen kontrolo. V primeru izgube ali poškodbe prtljage je potrebno na letališču stopiti do urada “Lost and Found”, izpolniti ustrezen obrazec – deklaracijo (navedete vrsto prtljage, opis – videz, vrednost in vsebino itd.) in dalje urejati z le- talskim prevoznikom. Drugi prevozi ali hotel: Če pri- de do poškodbe ali izgube prtljage pri drugih prevo- znikih (vlak, avtobus, ladja) ali v hotelih, potnik ureja odškodnino ali najdbo s prijavo izvajalcu. Izgubo ali izginotje je potrebno takoj prijaviti policiji in dobiti pisno potrdilo o prijavi. Vedno morate imeti na pr- tljagi čitljivo napisano vaše ime in naslov ter obešan- ko z navedenimi letalskimi prevozi med potovanjem. OBLEKE Osnovno pravilo: bodite v udobnih oblačilih in obutvi, primerni kraju, kulturi, običajem in letnemu času oz. podnebju, kamor potujete, ter s čim manj prtljage. Držite se “sistema čebule” – hitra možnost preoblačenja. Zlasti v tropskih in subtropskih obmo- čjih zaradi vročine in visoke vlage priporočamo obla- čila iz naravnih materialov, pokrivala in kreme za zaš- čito proti soncu (faktor 20 ali več), očala za zaščito oči. Imejte pri roki dežnik, dežni plašč ali pelerino za zaščito pred dežjem. Obutev naj bo udobna, “uho- jena”, lahka za v prtljago, primerna vremenu, kamor potujete in načinu potovanja. V javnih prostorih (tudi v hotelih, na letališčih ...) bodite oblečeni udobno, vendar v skladu s hotelskimi priporočili. Če priredi- telj ali lokal (večerni bar) zahteva predpisano obleko, npr. kravato ipd., pomeni, da vstopa brez predpisane obleke ne dovolijo, pogosto pa si jo lahko sposodite – za doplačilo. Ob vstopu v cerkve, templje in dru- ga svetišča bodite oblečeni primerno (upoštevajte navodila krajevnih predstavnikov glede “pokritih” ramen, kolen, glave ...), pogosto se je treba sezuti, sedeti s spodvitimi nogami itd. Če potujete v hladna območja, poskrbite za topla, udobna, lahka oblačila, primerna za prenašanje v prtljagi. Če ste se odločili za program, označen z lahkotni avanturizem, ali za treking, vzemite s seboj ustrezno športno opremo, manjšo potovalko ali nahrbtnik, ka- mor boste lahko spravili potrebne stvari za nekaj dni poti brez “velike prtljage” (ki bo ostala v garderob- nih skladiščih). V Obvestilu, ki vam ga bomo poslali pred potovanjem, vam bomo našteli ali priporočili, kaj vzeti s seboj, kupiti na potovanju ali si sposoditi. HRANA IN PIJAČA V vseh krajih in hotelih po svetu imajo tipično kra- jevno prehrano. V turističnih središčih najdete tudi restavracije z evropsko oz. različno mednarodno hrano. Privoščite si sadje, ki se lupi. Ne pijte vode iz pip, če ni izrecno napisano, da je pitna, ampak uste- kleničeno. Skušajte se izogibati ledu, ker je iz krajevne vode in mraz ne uniči bakterij. Kontinentalni zajtrk (omenjen v programih kot zaj- trk) je standarden: en sok, kava ali čaj, kruh, maslo, marmelada. Ameriški zajtrk, ki je vštet v ceni večine naših programov, je bifejski samopostrežni zajtrk, običajno s ponudbo od kruha, masla, salam, jajc, ku- hane hrane do sadja ter seveda kave oz. čaja in so- kov. Menijska kosila ali večerje (ki so v programih všte- ti kot polpenzion oz. polni penzion ali ponujeni z možnostjo doplačila), so pripravljeni s strani hotela ali restavracije in ponavadi z možnostjo izbire med 2-3 glavnimi jedmi. Vegetarijanska hrana se ponava- di dobi povsod, vendar prosimo, da to zagotovo na- vedete ob prijavi; za obroke na letalih je nujna najava vegetarijanske hrane vnaprej. ALL INCLUSIVE pomeni “vse vključeno”. Običajno to niso le zajtrk, kosilo in večerja, ampak tudi dopoldan- ski in popoldanski prigrizek ter nekaj pijače; dodatno so pogosto brezplačne nekatere športne, rekreativne in zabavne dejavnosti ter otroški klubi. MENJAVA DENARJA V KRAJEVNO VALUTO Večina dežel na drugih kontinentih ima svoj denar, ki ga pri nas ne morete zamenjati (izjeme: Avstralija, Japonska, ZDA, Kanada). Izven Evrope je najbolj ce- njena tuja valuta ameriški dolar (pogosto ne morete menjati zmečkanih, popisanih bankovcev; ponekod je boljša menjava manjših, drugod bankovcev večjih vrednosti itn.), a tudi evro si je utrl pot. Priporoča- mo, da ob vstopu v državo že na letališču zame- njate nekaj denarja v krajevno valuto, ostalo sproti, po potrebi. V glavnem lahko višek krajevne valute ponovno zamenjate v ameriške dolarje ali v drugo trdno valuto pred odhodom, na letališču, že znotraj prostocarinskega dela (ponekod zahtevajo potrdilo o uradni menjavi iz trde valute v krajevno). Menjava v bankah ali pooblaščenih menjalnicah je običajno boljša od menjav v hotelih. Plačilo s kreditnimi kar- ticami (EuroCard – MasterCard, American Express, Visa, Diners ...) je možno v večini turističnih središč v hotelih, agencijah, trgovinah, včasih celo na stojni- cah, tudi za manjše zneske. NAKUPI Ko ste se seznanili s krajevno valuto, preverite, če so cene trdno določene, ali pa se od vas pričakuje, da pokažete svoje pogajalske sposobnosti. Če ste začeli barantati in dosegli ceno, ki ste jo vi postavili, je izje- mno nevljudno in za prodajalca žaljivo, če od naku- pa odstopite. Pazite, da dobite, kar ste kupovali, ter zahtevajte račun in mednarodno veljaven garancijski list, na stojnicah pa plačajte celoten znesek naenkrat (ne bankovec po bankovec). Vsaka država ima svo- je carinske predpise, ki določajo dovoljen vnos za osebno uporabo: večina dovoljuje vnos 1 I alkoho- la, 200 cigaret in predmete za osebno uporabo. Vse dežele strogo kaznujejo prekupčevanje ali prenos orožja in mamil (nekatere s smrtno obsodbo), ilegal- no trgovanje z antičnimi, kulturnimi in umetniškimi vrednostmi. Nekatere zahtevajo prijavo vsega teh- ničnega blaga (tudi fotoaparatov, kamer ...), denar- ja, zlatnine, dragih kamnov itd. Posledice in stroške nespoštovanja carinskih, zakonskih in diplomatskih predpisov, hišnih redov, pravil in konvencij nosi po- tnik sam. OSNOVNI VARNOSTNI NAPOTKI Priporočamo, da potne liste, letalske vozovnice, de- nar in druge vrednosti hranite v hotelskih sefih (obi- čajno je potrebno plačilo za uporabo). Vedno imejte kopije dokumentov, kreditnih kartic, številke letalskih vozovnic itd. spravljene ločeno, ker bi podatke pot- rebovali za prijavo ob izginotju. Na vseh letališčih in drugih javnih mestih je prepovedano puščati nenad- zorovano prtljago. Priporočamo, da pazite na svojo lastnino, saj so brezbrižni turisti vedno mamljivi za tatove. Za primer potreb po konzularni in drugi pomoči pri- poročamo, da si naslove diplomatskih predstavni- štev Republike Slovenije priskrbite pred odhodom na pot, dostopni so na www.mzz.gov.si . REKLAMACIJE Iskreno nam je žal, če vaše potovanje kljub vsemu ne bo takšno, kot ste pričakovali. Zato vas prosimo, da se skladno s splošnimi pogoji in navodili za potovanje že na samem potovanju obrnete na izvajalca, agenta, našega vodnika oz. na recepcijo hotela. Večino težav lahko Kompasov predstavnik (naveden na vavčerju oz. v „obvestilu pred odhodom”) reši na kraju sa- mem. Ob nastopu težav priporočamo, da zahtevate pisno potrditev o prijavi Reklamacije. Kadar potujete s Kompasovim vodnikom, ni v njegovi pristojnosti, v kolikor se težave ne odpravijo, da vam na kraju sa- mem prizna kakršne koli zahtevke ali povračila. kaj morate vedeti pred odhodom

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQzMDI5